Ylipaino ja liikunta

Olen ylipainoinen. Se voisi olla este liikunnalle tai tuoda tunteen, etten minä voi liikkua, koska olen yllipainoinen. Minä liikun silti, viikoittain. En ehkä niin hikiliikuntaa kuin mitä suositellaan, mutta liikun, koska siitä tulee hyvä mieli. Olen huomannut, etten laihdu, koska syön liikaa karkkia. Olen perso makealle. Katso tuota kaksoisleukaa.

Kävin huhtikuussa 2021 inbody mittauksessa ja sain lihasmassan tulokseksi peräti 31,2 kg. Ihannepainoon pääsisi siis pelkästään istumalla ja puottamalla kaiken lihasmassa pois. No huh. Oispa heleppoo. Terveys. Se saattaisi kärsiä. Aika paljonkin, itseasiassa. Ehkä emme ota noin radikaalia ratkaisua käsittelyyn.

Kuvaaja: Henna Oikarinen
Minä 5/2021

Lupasin itselleni, etten käy puntarilla ennen lokakuuta. Rikoin sen jo viikon päästä. Lähdin ajattelemaan asiaa eri kantilta kuin painonpudotus. Olen aina tykännyt liikkua ja varsinin siitä olosta sen jälkeen. Otin tavoitteeksi liikkua vähintään kolme kertaa viikossa. Liikuntalajilla tai ajalla ei ole niin suurta merkitystä, mutta siitä pitää tulla itselle hyvä mieli. Viime perjantaina olin mielestäni taas kamalan kiireinen ja tekosyitä löytyi ylenpalttisesti, miksi en lähde ulos. Kävin kaupassa ja poikkesin Kuilun mäen portaisiin. Auton parkkeerattuani, katsoin kelloa, otin koiran ja lähdimme kilvoittelemaan portaita kohti. Menimme portaat heat-periaatteella ylös. Koiran mielestä lenkki oli liian kevyt, senkin nelijalkainen, mutta minua hapotti ylhäällä. Piti oikeasti ottaa happea jonkin aikaa. Alamäkeä oli onneksi jo hieman helpompi tulla takaisin ja hengityskin tasoittui jo hyvän matkaa ennen autoa. Olin tehnyt sen! Autolle päästyämme meillä oli mennyt huimat 13 minuttia aikaa. Siis mitä. Vain 13 minuuttia. Taidamme tehdä sen toisenkin kerran.

Minulle tehtiin myös polkupyöräergometritesti. Sen mukaan hapenkulutukseni on välttävä. Ei yllätä. Sain liikuntaohjeet myös sen mukaan, miten lähtisin kuntoani kohottamaan. Sen mukaan minun tarvitsisi tehdä 30-60 minuttia kotitöitä päivittiäin. 30-60 minuttia 2-5 kertaa viikossa hieman hengästyttävää kuntoilua, kuten kävely. Ja 15-60 minuttia 2-3 kertaa viikossa reipasta hikiliikuntaa. Maksimisykkeille ei tarvitse mennä. Eli neljänä päivänä viikossa tarttis tehrä jotain. Mahdollista.

Sukupuolentutkimuksen yliopistonlehtori Hannele Harju, YTT, käsittelee artikkelissaan, Lihavat liikkujat kaipaavat tukea (2021), sitä miksi lihavat ovat estyneet tai rajoittavat liikkumistaan. Mielenkiinnolla luin artikkelin, koska voin osittain samaistua tuloksiin. Harju sanoo, että julkisella paikalla lihavat naiset eivät tykkää liikkua. En itse esimerkiksi tykkää käydä ryhmäliikuntatunneilla, koska ajattelen liikaa sitä, mitä muut ajattelevat minusta. Tykkään liikkua metsässä, missä muut ei näe minua. Tai sellaiseen kellonaikaan, ettei muita olisi paljon liikenteessä. Talvella aamu- ja iltapimeät ovat loistavaa aikaa liikkua.

Paljon on omista ajatuksistaan kiinni, miten ja missä haluaa liikkua. Liikunta tekee jokatapauksessa hyvää niin keholle kuin mielellekin. Oman lajin löytäminen on se juttu. Kotona voi siivota rivakasti. Halkojen hakkaaminen on hyvää liikuntaa. Lumien luominen on nivelystävällistä liikuntaa. Lasten kanssa puuhastelu ja kisailu on hyötyliikuntaa. Pyörällä ajo on todella tehokasta liikuntaa. Tykkään jättää auton mahdollisimman kauas parkkiin, jotta tulee käveltyä.

Artikkelissaan Harju kertoo vahvoista häpeän, syyllisyyden ja huonommuuden tunteista omaan vartaloon liittyen. Liikunta on tunnelaji. Minullakin on oikeus tuntea riemua ja hyvää mieltä liikkumisesta. Minäkin olen arvokas ja jaksan paremmin, kun liikun. Joskus luin jostakin hyvän kommentin, kun olet lähdössä lenkille ja tulee ajatus, ettei huvita/jaksa/kiinnosta. Käy ajatuksissa kaikki tekosyyt läpi ja lähden sen jälkeen lenkille. Lähtemisen vaikeus on itselleni monesti se vaikein. Mutta se voittajatunne, kun olen tullut takaisin: ”Aa et, se on jetsulleen näen.” (Muronen 2017.).

Liikkukaamme siis hyvän mielen saamiseksi. Älköömme välittäkö toisten mielipiteistä. Hyvällä tunteella on suuri merkitys päivittäiseen jaksamiseen. Ja lihakset tykkäävät, kun niitä liikuttaa.

Henna Oikarinen
Koulutettu hieroja
Yrittäjä

LÄHTEET

Harju, Hannele 2021. Lihavat liikkujat kaipaavat tukea. Liikuntatieteellinen seura blogi. 18.5.2021. https://www.lts.fi/liikunta-tiede/artikkelit/lihavat-liikkujat-kaipaavat-tukea?fbclid=IwAR3Ke14WciIOBTRvWN1j98NK5GjXAh_XJHfI3b9o62viUev3C5x85cxZqMw. Viitattu 20.5.2021

Muronen Kari, 2017. Ratiomies. Putoushahmo. Video. You-tube-videopalvelu, julkaistu 4.2.2017. https://youtu.be/S-TVhLZAIPI Viitattu 20.5.2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *