Purentalihasten hyvinvointi

Oletko joskus käynyt hammaslääkärillä kivun takia, mutta et ole saanut helpotusta? Koetko epämääräistä ohimopäänsärkyä aamulla, vaikka tunnet nukkuneesi hyvin? Sattuuko leukaniveleen, kun syöt? Kipu kiristää mieltä ja ärsytys kasvaa. Etkä ymmärrä syytä. Mietin tätä 2000-luvun alkupuolella ja en silloin keksinyt siihen syytä. Sain silloiselta työkaveriltani hyvän hammaslääkärin nimen ja menin käymään. Vuosien hampaanhoidon tauon jälkeen, ei suustani löytynyt hammaskiveä kummempaa. Sen poistaminen ei kuitenkaan poistanut pääkipuani. Hammaslääkärini ehdotti minulle yöhammaskiskoja. Kyllä kiitos, jos siitä apua on.

Kuva: Bixabay

Sain kiskokoni parin viikon päästä ja aloin käyttämään niitä joka yö. Niska- ja päänsärkyni helpottivat jonkin ajan kuluttua. Käytin kiskoja kaikkiaan n. 3 vuotta. Kireys purenta- ja kasvolihaksiin kuitenkin jäi. Olen sittemmin ajoittain kärsinyt pääkivuista. Hierojana toimiessani kiinnostuin selvittämään syytä, miksi minulla koskee tähän kohtaan, kun painan. Mikä lihas se on? Voiko siinä olla triggerpiste? Ja mihin se kipua heijastaa? Aloin ammattikirjallisuudesta löytämään selkeitä syitä. Lainasin paikallisesta kirjastosta kasvojen hieronta itsehoitovideon ja opettelin sen avulla hieromaan kasvojen lihakset. Aloin käyttämään otteita myös asiakkaisiini ja sain heidät aluksi rentoutumaan, mutta ajan kanssa opin löytämään missä lihaksissa esim. narskuttelijalla kireys tuntuu. Aloin saamaan myös apua asiakkaan kipuun. Koin suurta voittoa ja helpotusta. Olin oppinut taas uuden tavan auttaa toista ihmistä.

Löysin Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön sivuilta PDF-tiedoston, Narskuttelijan opas – Nakertaako narskuttelu hyvinvointiasi (2016), jonka ovat kirjoittaneet hammaslääkäri Outi Huhtela ja fysioterapeutt Outi Mikkola. Siinä on asiaa narskuttelun historiasta, vaivan perinnöllisyydestä ja mikä parasta, itsehoito-ohjeita. Olen omassa työssäni ja omien vaivojen kautta huomannut, mikä auttaa purentalihasten hoidossa. Kyseisen oppaan itsehoito-ohjeet opastavat samoja asioita kuin minäkin ja voin lämpimästi suositella, että tutustut oppaaseen. Linkki löytyy lähteistä.

Kuva: Bixabay

Oppaasta jäin kaipamaan sitä, miten laulamisellakin, ennen kaikkea koko kehon laulamisella, voisi rentouttaa ääni- ja purentalihaksia. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus. Se miten kukin purkaa stressiä, on jokaiselle ominaista. Itse tykkään laulaa, yksin tai lasten kanssa, mutta en julkisesti. Se on ollut oiva keino rentouttaa itseäni. Laulamisella saan kasvojen lihaksistoa käyttöön eri tavalla kuin puhuessa. Lihas tykkää, kun sitä käyttää. Koskee kaikkia lihaksia. Pieni kasvojumppa Narskuttelijan oppaan avulla, auttaa lihaksia taas palautumaan ja rentoutumaan käytön jälkeen. Näin saadaan samalla myös koko yläkeholle jumppaa.

Oman kehon hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kipu nilkassa voi vaikuttaa aina purentaa asti ja purenhäiriö voi vaikuttaa aina nilkan toimintaan asti. Olemme kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Huoltakaamme siis itseämme kokonaisuutena.

Jään tänään kesätauolle ja palaan töihin jälleen 2.8.2021. Oikein mukavaa ja rentouttavaa kesää kaikille.

Henna Oikarinen
Koulutettu hieroja
Yrittäjä

LÄHTEET

Huhtela Outi, Mikkola Outi 2016. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö. Narskuttelijan opas – Nakertaako narskuttelu hyvinvointiasi. Kolmas korjattu painos. https://www.yths.fi/app/uploads/2020/01/Narskuttelijan-opas.pdf. Viitattu 27.5.2021.

KUVAT

www.pixabay.com